Psychometrie en het beïnvloeden van keuzes

on

De hedendaagse technologie weet niet alleen veel mensen te bereiken, maar ook te beïnvloeden. Dat kan omdat we door de toename van psychologische kennis mensen steeds beter doorzien. Hun beslisprocessen, en hun verlangens en motivaties. Die zijn niet zo rationeel als mensen vaak zelf denken.

Het vakgebied waarin deze analyses worden gemaakt is de zogenaamde “Psychometrie”.

Cambridge Analytica

De gevolgen worden goed duidelijk in het werk van een bedrijf als Cambridge Analytica. Zij gebruiken de enorme hoeveelheden data die we online weggeven om psychologische profielen over ons te maken. Met behulp van die profielen kunnen berichten op onze psychologische zwakheden worden afgestemd, zodat we er zo min mogelijk weerstand tegen kunnen bieden.

Deze profielen, stellen ze zelf, hielpen hem om twijfelende kiezers op Donald Trump te laten stemmen.

Het is de vraag in hoeverre deze activiteiten doorslaggevend waren, maar het is zeker iets dat in populariteit groeit.

Binnen de Nederlandse marketingwereld wordt termen gebruikt als “Persuasion profiling“.

Crystalknows.com

Waar Cambridge Analytica voor grote bedrijven en politici werkt, worden deze technieken ook steeds toegankelijker voor het brede publiek. Een dienst als CrystalKnows.com biedt iedereen toegang tot deze profielen. Het idee is dat je daarmee meer gedaan kunt krijgen van mensen die je nog niet kent, omdat je bijvoorbeeld je schrijfstijl kan aanpassen op wat ze waarschijnlijk fijn vinden. Sommige mensen zijn formeler dan anderen. Sommige waarderen emotie, anderen emailen liever ‘to the point’.